Tun M Silap, Terlupa Apa Itu Sunnah!..Madey...Madey

Posted by Kerah Lekung on Tuesday 3 April 2018

Tun M Silap, Terlupa Apa Itu Sunnah!..Madey...Madey .
KUALA LUMPUR – Pengerusi Pakatan Harapan, Tun Dr. Mahathir Mohamad silap apabila mendakwa tidak berdosa untuk umat Islam tidak mengamalkan sunnah nabi.
Mufti Perlis, Datuk Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin malah berkata, beliau sendiri pernah menjelaskan perkara itu kepada Mahathir di London sebelum ini.

“Dulu dia dah tanya saya secara peribadi. Saya telah jelaskan maksud ini kepada dia di London.

“Tapi saya ingat dia terlupa barangkali, dia tulis balik. Bila dia tulis balik, saya rasa nak kena perbetul,” katanya dalam satu ceramah baru-baru ini.

Mohd. Asri tokoh agama yang rapat dengan Mahathir berkata, sunat bermaksud dapat pahala jika dilakukan dan tidak berdosa jika tidak dilakukan.

Bagaimanapun, kata beliau, berbeza dengan apa yang didakwa Mahathir, sunnah atau hadis yang menjadi sebagai sumber hukum berbeza dengan sunat.

“Sebagai sumber hukum. Kita perlukannya. Jika tidak walaupun al-Quran ada kita nak solat pun tak boleh, tak tahu cara (menunaikan solat), kita nak puasa bagaimana, (tiada) perjelasan hukum-hakam.

“Walaupun al-Quran ada, kita nak solat tak boleh, tak tau cara dia. Walaupun Qur’an ada, kita nak puasa bagaimana, penjelasan hukum-hakam tidak boleh. Maka di situ rasanya Tun kena hati-hati sikit,” katanya.

Mahathir kelmarin mendakwa: “Mengamal sunnah adalah baik dan mendapat pahala untuk akhirat. Tetapi jika tidak mengamalnya tidak berdosa. Tidak ada larangan jika diutamakan al-Quran apabila ada kelainan antara hadis dengan al-Quran”

Kenyataan beliau yang dimuat naik di media sosial itu disokong penyokong Pakatan Harapan daripada parti DAP, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Parti Amanah Negara (PAN).

Sumber asal: Tun M Silap, Terlupa Apa Itu Sunnah!..Madey...Madey

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment