MAHATHIR INGIN SWASTAKAN FELDA

Posted by Kerah Lekung on Tuesday 3 April 2018

MAHATHIR INGIN SWASTAKAN FELDA.
BERA: Nasib peneroka FELDA mungkin tidak seperti hari ini jika organisasi itu diswastakan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata Pengerusi Pakatan Harapan itu pernah berhasrat menswastakan FELDA ketika memperkenalkan Dasar Persyarikatan Malaysia.

“Namun cadangan itu mendapat bantahan Pengerusi FELDA ketika itu, Tan Sri Raja Muhammad Alias Raja Muhammad Ali.

“Apabila diperkenalkan (Dasar Persyarikatan Malaysia), agensi pertama yang dia (Dr Mahathir) mahu swastakan ialah FELDA tetapi tak dapat (berbuat demikian) disebabkan bantahan Raja Muhammad Alias.

“Akhirnya dia tak ada pilihan dan swastakan Tenaga Nasional Berhad (TNB). Jika diswastakan FELDA ketika itu, kita tidak tahu bagaimana nasib peneroka pada hari ini,” katanya berucap pada Program Lawatan Kerja dan Pelancaran Model Baru Lot Perumahan Generasi Baharu FELDA oleh Perdana Menteri, Datuk Seri NajibRazak, di FELDA Kumai, di sini, hari ini.

Ismail Sabri yang juga Ahli Parlimen Bera berkata, Dr Mahathir juga tidak pernah memberi peruntukan khas kepada FELDA sepanjang beliau memerintah negara selama 22 tahun.

“Ia berbeza dengan pendekatan Najib yang meletakkan FELDA di bawah Jabatan Perdana Menteri (JPM), sekali gus banyak mengadakan pelbagai program dan menyediakan insentif kepada peneroka termasuk kepada generasi kedua.

“Ini menunjukkan Perdana Menteri prihatin dan sentiasa membela nasib peneroka. Sebab itu kita jangan percaya dengan pembangkang yang kata beliau mahu runtuhkan FELDA.

“Perdana Menteri adalah orang yang paling sayang kepada FELDA jika hendak dibandingkan dengan orang lain kerana yang mewujudkan FELDA ialah ayahandanya, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein,” katanya.

Sumber asal: MAHATHIR INGIN SWASTAKAN FELDA

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment