JAWAPAN FAKTA MEMBIDAS TUDUHAN PEGUAM MAHATHIR BAHAWA UMNO HARAM 19 APRIL

Posted by Kerah Lekung on Friday 20 April 2018

JAWAPAN FAKTA MEMBIDAS TUDUHAN PEGUAM MAHATHIR BAHAWA UMNO HARAM 19 APRIL .


Ramai pihak terutamanya pakatan pembangkang telah mempertikai dan menghina Pendaftar Pertubuhan (ROS).


Tanpa mereka sedari, Pendaftar tersebut dilantik oleh DYMM Yang di-Pertuan Agong seperti termaktub di Klaus 3 Akta Pertubuhan (Akta 355)


Tetapi itulah perangai buruk kepimpinan dan cacai-cacai pakatan pembangkang yang tidak hormat kepada DYMM. Malah Sultan-sultan Melayu juga telah bertitah kecewa dengan kepimpinan tertinggi pakatan pembangkang.
Baca sini : KLIK SINI
Yang terbaru ialah kenyataan pembangkang yang mendakwa Datuk Seri Najib Razak sepatutnya secara automatik berhenti jadi Presiden UMNO dan perdana menteri selepas 19 April tahun ini. Alasan mereka ialah mengikut perlembagaan UMNO, ditetapkan di bawah Klausa 9 (3), Majlis Tertinggi UMNO disyaratkan mengadakan pemilihannya dalam tempoh 3 tahun atau sebelum 19 Oktober, 2016. Pemilihan tersebut boleh dilanjutkan delama 18 bulan seperti di bawah Klausa 10 (16) Perlembagaan parti UMNO. Jika mengikut kiraannya, tarikh terakhirnya ialah pada 19 April 2018.

Bagaimana pun, pihak pembangkang tidak merujuk klausa 10.16 Perlembagaan UMNO tentang tanggungjawab Majlis Tertinggi UMNO iaitu mengambil sebarang langkah selain daripada perkara-perkara yang tersebut bagi kesempurnaan perjalanan parti.

Pembangkang juga gagal untuk mengambil kira klausa-klausa di dalam Akta Pertubuhan serta kuasa Pendaftar Pertubuhan. Klik Sini

Klausa 3A (4) menerangkan bahawa Pendaftar mempunyai kuasa untuk melaksanakan peruntukan-peruntukan Akta Pertubuhan.


Menurut klausa 6A, Pendaftar juga berkuasa untuk menolak atau menerima mana-mana permohonan parti bergantung kepada lengkap atau tidak sebarang maklumat yang diminta oleh beliau.


Klausa 11 Akta Pertubuhan pula jelas menunjukkan bahawa sesebuah parti berdaftar itu boleh meminda aturan-aturan partinya dengan syarat, parti tersebut mesti cukup maklumat, mendapat kebenaran Pendaftar dan permohonan perlu dibuat dahulu sebelum tarikh keputusan hendak membuat pindaan tersebut.

Lihat printscreen di bawah:


Lebih jelas ialah klausa 13A yang memberi kuasa kepada Pendaftar ROS untuk melanjutkan masa yang diberikan kepada pertubuhan berdaftar dengan syarat ianya dibuat secara bertulis dan alasannya diterima.


Maka, isu penangguhan pemilihan kepimpinan UMNO boleh melepasi 19 April 2018 dengan syarat, permohonan tersebut viable dengan alasan-alasan yang boleh diterima oleh Pendaftar Pertubuhan. 

Penulis percaya musim pilihanraya umum 14 ini adalah salah satu alasan kukuh untuk parti UMNO memohon meminda tarikh pemilihan kepimpinan parti selewat-lewatnya 19 April 2019.

Dan pemindaan tarikh tersebut jauh berbeza jika dibandingkan dengan isu pembubaran sementara parti bunga PPBM.

Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yassin sendiri mengakui parti PPBM tidak dapat memenuhi 2 daripada 9 perkara asas parti yang dituntut ROS, iaitu laporan mesyuarat bahagian dan cawangan.

26 bahagian PPBM di Johor telah mengemukakan 358 aduan tentang kegagalan pucuk kepemimpinan PPBM mematuhi ketetapan parti yang telah dikemukakan kepada ROS.

1,000 ahli PPBM pula telah berhimpun bagi mendesak ROS mengambil tindakan terhadap parti PPBM sebelum mereka menyerahkan memorandum kepada ROS.


Dr Novandri Hassan Basri
Panel Pemikir JASA 
Sumber asal: JAWAPAN FAKTA MEMBIDAS TUDUHAN PEGUAM MAHATHIR BAHAWA UMNO HARAM 19 APRIL

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment