UMNO KERJASAMA KERAJAAN PERIKATAN NASIONAL BERSYARAT HINGGA PRU15

Posted by Kerah Lekung on Friday 13 March 2020

UMNO KERJASAMA KERAJAAN PERIKATAN NASIONAL BERSYARAT HINGGA PRU15 .




Kenyataan Presiden UMNO Datuk Seri Zahid Hamidi & Majlis Kerja Tertinggi UMNO    cukup jelas dan terang tentang  tentang  kerjasama UMNO menyertai kerajaan Tan Sri Muhyiddin Yassin / Perikatan Nasional .

-Ini disebabkan ada dikalangan pemimpin UMNO termasuk dalam MKT   tidak puas hati agihan jawatan Menteri kepada UMNO dan kementerian penting dalam kerajaan . 

- Jadi kenyataan Presiden telah merungkai persoalan ini bahawa UMNO menyokong Kerajaan Perikatan Nasional ini adalah bersyarat & ia kekal hingga PRU15 . 

- Lebih menarik lagi Naib Presiden DS Khaled Nordin menambah MKT UMNO juga  setuju kerajaan PN hanyalah perikatan antara ahli Parlimen UMNO   bukan kerjasama parti . 

-  Ia seperti kerajaan Perpaduan pernah  dicanangkan Mantan PM Interim dulu tetapi ditolak UMNO PAS disebabkan kehadiran juga  parti yang diangap tidak rasisnya  iaitu DAP . 

-  Pertukaran jawatan SUA UMNO & Ketua Penerangan juga mempunyai kaitan iaitu bagi mengurangkan kehadiran orang  MKT  UMNO dalam Kabinet Muhyiddin . Jika dilihat majoriti lantikan Menteri/Timb dari UMNO adalah Ahli Parlimen biasa .

- Ini juga mungkin sebagai langkah mengurangkan damage kepada UMNO  jika sebarang tindakan diambil kerajaan Muhyiddin menemui kegagalan . Sama juga pendirian parti GPS yang nampak lebih bijak dengan hanya sertai Kabinet Muhyiddin bukannya sertai Perikatan Nasional.

- Jadi  , kepada pimpinan UMNO dari pusat hingga bahagian, ingatlah  ini bukan kerajaan UMNO /BN ataupun Muafakat Nasional tapi kerajaan Muhyiddin  PPBM hingga PRU15 yang mungkin tak sampai 3 tahun sahaja lagi.

- Walaubagaimanapun ,  sekiranya  UMNO PAS terus berada  dalam kerajaan PN sekarang ini hingga PRU15 juga merupakan kelebihan cukup besar menghadapi pilihanraya  berbanding ketika menjadi pembangkang. 

-UMNO perlu terus fokus bersama PAS bagi menghadapi PRU15 dan tidak mustahil juga  kita akan berlawan semula dengan Pakatan Harapan Anwar -Mahathir lagi .








Sumber asal: UMNO KERJASAMA KERAJAAN PERIKATAN NASIONAL BERSYARAT HINGGA PRU15

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment